mandag 21. november 2011

UNHATE

Benetton er kjent for sine interkulturelle kampanjer, men det mange ikke vet er at de er også kjent for sine kontroversielle og politiske kampanjer. Deres nye kampanje er vel en av de "snillere" kampanjene deres, og den sender et utrolig flott budskap. 

Hu Jintao og Barack Obama

Barack Obama og Hugo Chavez

Mahmoud Abbas og Benjamin Netanyahu

Angela Merkel og Nicholas Sarkozy

Kim Jong-il og Lee Myung-bak

Som sagt er dette en av de mildere politiske kampanjene til Benetton. I 1991 startet de en kampanje som het "The Cycle of Reality," som gikk over flere år.


Dette bildet ble tatt under Golf krigen i på en krigskirkegård, og ble kun trykket én gang i Italia fordi alle andre nektet å trykke det.


Dette bildet kom som en motpol til det forrige bildet (death versus birth), og er et av Benettons mest omtalte kampanjebilder. Publikum så derimot ikke det budskapet Benetton prøvde å sende, og bildet er et av de mest sensurerte i Benetton sin historie. I Italienske byer som Palermo og Milan fikk Benetton forbud mot å henge opp bildene, og Code of Adverticing Practice Court mente at Benetton ikke tok hensyn til offentlighetens og publikums sensivitet. Etter en periode ble kampanjen derimot mer og mer populær, og Benetton mottok en rekke priser.

Etter dette kom Benetton i 1992 ut med bilder fra skandaløse nyhetsoppslag, og flere av bildene var faktiske nyhetsbilder som ble tatt for artikler og ikke for kampanjen. De viser bl a. en mann som dør av AIDS (noe som var ganske kontroversielt i 1992), en mann som har blitt drept av Mafiaen, og bil som ble påtent mens eieren satt i bilen og kjørte.




Så det jeg lurer på er; ville denne kampanjen hatt den samme effekten i dag, eller har vi "sett alt?" Og er all PR virkelig god PR? Det har ihvertfall plassert Benetton på kartet innen branding, og forsterket deres kontroversielle politiske profil. Men har det ført til at de blir tatt mer seriøst som klesprodusent? Og har det utvidet kundegruppen deres, eller har det frastøtt potensielle og eksisterende kunder?

Hva tenker du om saken?

Alle bildene er lånt fra Benetton sin presseside. Du kan lese mer om kampanjene her og her. Jeg beklager dersom disse bildene støter noen. Det er med noe ubehag jeg publiserer dem, men jeg mener det er et interessant og viktig tema som berører motebransjen like mye som sukkersøte kampanjer for f. eks. Lindex.

1 kommentar:

  1. Jeg synes det er flott og modig av Benetton å lage slike reklamekampanjer. Mye bedre at folk blir oppmerksomme på aktuelle samfunsspørsmål enn at man blir hjernevaska til å tro at alle er tynne og perfekte (slik som i andre reklamekampanjer).

    Men jeg tenker også at det krever at Benetton selv ser sitt samfunnsansvar som klesprodusent.. At de kontrollerer arbeidsforhold i sine fabrikker, ikke investerer i uetiske selskaper osv.. Men det skulle man jo tro etter slike kampanjer..

    Det kan nok hende at de har frastøtt seg noen kundegrupper og tiltrukket seg andre.. Men det handler vel om en type branding det også.. hvilke kundegrupper man ønsker å assosieres med..

    Klem fra meg

    SvarSlett