onsdag 29. februar 2012

Amsterdam!

Amsterdam var helt fantastisk! Først var vi i Hague (Den Haag), hvor vi leide sykler på dagen og feiret 25 årsdagen til J på kvelden! Hague er virkelig en nydelig by!


Sightseeing

Dagen etter tok vi toget til Amsterdam hvor vi delte oss i to grupper, og dro på litt sightseeing. Først dro vi på kanaltur, noe jeg absolutt anbefaler å gjøre den første dagen dere er der. Den var litt kjedelig til tider, men den gir et veldig fint bilde av byen, og man får mange gode tips om ting man kan dra å se, som for eksempel Museum of Bags and Purses, Anne Frank's hus, Van Gogh etc.








Shopping

Dagen etter gikk vi på sightseeing i The Nine Streets, som er en utrolig koslig og fin bydel med masse kanaler og broer. Det er også den bydelen som har de beste butikkene! Man kan gjøre mye "kjede-shopping" i hoved shoppinggaten ved Dam Square, men i 9 Streets finner man litt mer spesielle butikker. Vi fant en veldig fin klesbutikk som passende nok heter Number 9, og som kun tar inn skandinaviske merker. De hadde bl. a. Stine Goya, Muuba, Samsøe Samsøe, Dagmar osv, og det var myye billigere der! Jeg ble forelsket i denne jakken fra Samsøe Samsøe, og på lappen stod det at den koster 2 399 i Norge, mens der kostet den ca. 150 euro (som tilsvarer rundt 1 300 norske).


I en gate som heter Prinsensgracht (fortsatt i 9 Streets) fant vi en herlig liten franskinspirert interiørbutikk som hadde utorlig mye fine ting! Hadde jeg hatt mer penger, og et eget fly til å frakte det i, hadde jeg kjøpt alt!




Dere burde også ta turen innom Episode for litt vintageshopping. Kjempestor butikk, med mye forskjellig! Vi fant også en kjempekul bokhandel som heter Mendo som også er et grafisk designbyrå. De har vunnet flere priser, bl. a. for butikkens utseende, og det jeg likte så godt med butikken er at de selger ikke bøker man skal lese. De selger kun bøker med bilder. De hadde for eksempel bøker som Kate Moss by Mario Testino, Playboy Backstage, Faces of Vogue, m. m.




Nederland er jo også kjent for sine gode oster, så hvis du tar en tur innom hoved shoppinggaten ville jeg stukket innom Henri Willig, og smakt på pesto ostene. Nam!



Uteliv

På kvelden den ene dagen dro vi på et utested som heter Trouw. Det er det sykeste jeg har vært med på, haha! Utenpå så det ut som en tom lagerbygning, og på innsiden var det enormt! House på full guffe til 6 om morgenen, og jeg tror vi var de eneste som faktisk kjøpte drikke i baren, haha! Musikken ble litt slitsom etter et par timer, og toalettene var så skitne at jeg angrer på at jeg ikke hadde med antibac, men man kan jo ikke dra til Amsterdam uten å oppleve noe sånt! Alt i alt er jeg glad vi dro dit. Jeg tror ikke alle jentene likte det så godt, men jeg hadde det ihvertfall kjempegøy! Så hvis du skal til Amsterdam anbefaler jeg absolutt en tur dit. Men husk at de også ha "vanlige" utesteder der, hehe. Vi ble tipset av en taxisjåfør om noen tomme lager/fabrikk bygninger som er gjor tom til noen kjempekule utesteder!







Mat

Når det kommer til restauranter ville jeg ikke anbefalt å spise rundt Red Light District (som også er verdt en titt!) eller Dam Square. Maten er ok der, men hvis man er ute etter en bedre matopplevelse ville jeg heller funnet en fin og hyggelig restaurant ved Leidsplein (Square) eller i 9 Streets. Jeg husker selvfølgelig ikke navnet på noen av de fine restaurantene, men en av dem het noe med Trattoria og lå mellom 9 streets og Shoppinggaten. Den siste dagen fant vi en utrolig koslig fransk økologisk café hvor det er kjempefint å spise frokost eller lunsj, men jeg husker selvfølgelig ikke hva den hetet heller.




Arkitektur

Visste du at alle husene i Amsterdam er lent inntil hverandre, og at de synker i jorden? Det gjør at mange hus er skjeve, og lener seg utover gatene, noe jeg syns gir byen er utrolig sjarmerende og personlig preg. Amsterdam minner meg virkelig ikke om noen annen by jeg har vært i, på en god måte. Hvis du har vært i Ålesund og sett bydelen som ble bygget opp av hollenderne etter den store brannen ser du likheten med en gang!




Fy søren, jeg vil tilbake!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar